Nakon godinu dana linux-a

Preporučio bih da se prije ovoga pročita Razlika između Linux-a i Linux distribucije, ako ne znate razliku između Linux-a i Ubuntu-a.

Pošto ima više od 1 godine(oko 1 godine i 2 mjeseca) da aktivno koristim Linux( distribucija Ubuntu 7.10 -> ovo je verzija koju sam prvu instalirao i nisam radio nadogradnju na noviju, niti planiram) za stolno računalo, odlučio sam napisati svoja iskustva, dobra i zla u tih godinu dana.

Nakon ovih godinu dana Ubuntu bih dao ocjenu( 9/10 ).
Prije toga sam koristio WinXp, za vas koji volite Win VS. Linux mogu reci da bih WinXp-u da ocjenu (6/10).
Vistu nikada nisam koristio kod kuće, samo par puti na javnim računalima.
Ne želim se u komentarima raspravljati oko ovih ocjena, one su sa moje strane za mene korektne i točne, te donesene nakon dugo razmišljanja.

U daljem tekstu kada koristim riječ Linux, ne mislim konkretno na Linux Kernel, nego na Ubuntu 7.10 distribuciju jer sam nju koristio zadnjih godinu dana.

Najveći strahovi, zbog kojih sam odgađao prelazak na Linux-a sa Windowsa su bili:

  1. Da li ću moći raditi sve što sam radio na Windowsu i na Linuxu ?
  2. Da li ću moći otvarati dokumente koje sam napravio na Windowsu u Linux-u ?
  3. Da li to uopće stabilno radi ?
  4. Da li ću se moći snaći, tj. da li će mi Linux biti prekompliciran ?

Odgovori na strahove:

  • Da li ću moći raditi sve što sam radio na Windowsu i na Linuxu ?

Da mogao sam i čak sam otkrio da na Linux-u mogu neke stvari koji nikada nisam mogao na WinXp-u.

  • Da li ću moći otvarati dokumente koje sam napravio na Windowsu u Linux-u ?

Da mogao sam, word, excell, pdf, slike, muzika, power point, sve je to radilo bez problema. Možda postoje neki formati koji se ne mogu otvoriti na Linux-u, ali ja na njih nisam naletio. Pada mi na pamet konkretno CorelDraw formati bi možda bili problematični, ali u to nisam siguran.

  • Da li to uopće stabilno radi ?

Mogu reći da radi jako stabilno. U ovih godinu dana mi se nikada nije dogodilo(kucam u drvo), da mi je kompjuter jedan dan radio a da se sutradan nije mogao upaliti, kod Windowsa sam nažalost imao takva iskustva. Jedan dan radi, urednog ga ugasim, sutradan neradi i moram izgubiti par sati da mi stvari samo prorade. To je zapravo i razlog zašto sam prešao na Linux, jednoga dana pao mi je fajlsistem na windowsima i kada sam vidio da moram sve ponovno instalirati odlučio sam isprobati Linux, nisam zažalio.

  • Da li ću se moći snaći, tj. da li će mi Linux biti pre kompliciran ?

Mogu reći da sam se uspješno snašao. Ako sam ikada i imao kakav problem na lokalnim Ubuntu forumima( http://www.ubuntu-hr.org/ i http://www.ubuntu-rs.org/ ) dobio bih odgovor unutar jednog dana. Napominjem da kada sam počeo koristi Linux, nisam znao i što se nalazi u /etc direktoriju, eto koliko je moje praktično znanje o Linuxu bilo, iako napominjem da sam znao koja je razlika između Linux-a i Linux distribucija. Osobno mislim da svatko tko znam instalirati Windowse i razumje osnovne stvari u vezi kompjutera će se vrlo lako snaći u Linuxu.

Problemi kod Linux-a

Ja ne mogu reći da sam imao nekih problema. Uglavnom su problemi bili što sam išao nešto raditi na način kako sam to prije radio na windowsi, ali sam linux tako ne funkcionira kod njega se to radi na drukčiji način, kada bih saznao kako to učiniti na ispravan način nije bilo problema, konkretno mislim na dodavanje novog HDD kada je linux već bio instaliran.

Moglo bi se reći da je problem to što neki programi koji rade pod windowsima ili igre ne rade na linuxu, ali to je već problem toga što ih sami proizvođači nisu napravili da rade pod linuxom, nego problem samog linuxa a i to se da riješiti sa virtualizacijom, ako su potrebni isti ti programi.

Moglo bi se reći da je problem i to što ćete sada morati raditi istu stvar u nekom drugom programu,pa će trebati neki period da se otkrije koji je to novi program i nauči kako se sa njime radi, to može potrajati biti od par minuta do par sati. Ali i to samo po sebi ne bih svrstao u probleme jer osoba treba i može toga biti svjesna prije promjene operativnoga sustava, kao što će te imati period učenja kada promijenite auto isto tako će te imati i period učenja kad promijenite operativni sustav.

Gdje me je Linux oduševio

  • Oduševio me svojom jednostavnošću.
  • Stabilnošću, kada sam nešto jednom napravio nije mi se dogodilo da to sutradan neradi.
  • Nema nikakvih virusa i ostalih gluposti.
  • Otkrio sam mnoge programe koje nisam mogao prije koristiti na windowsima, ili ih nisam mogao tako jednostavno koristiti.
  • Kada se instalira distribucija dobije se toliko puno programa za svakodnevnu upotrebu i drivera. Ništa nisam mrzio na widowsima više od toga što svaki put kada bih morao praviti novu instalaciju izgubio bih još pola dana dok bih instalirao sve moguće drivere i programe koje koristim. Za instalirati Ubuntu vam treba manje od uru vremena i sve odmah radi i imate sve programe koji vam trebaju, učiniti to kod windowsa 😦 .
  • Cijeli se sustav automatski nadograđuje.
  • Mogu stvari automatizirati, stvari koje često radim se mogu lako automatizirati unutar shell skripti i vjerujte nije to toliko komplicirano kao što zvuči 🙂 .
  • Kada je i bilo problema i kada bih ih riješio uvijek bih naučio nešto novo što bi mi koristilo. kod windowsa sam imao iskustvo da kada bih riješio neki problem, nisam znao ni kako je nastao i što ga je točno uklonilo, niti bi naučio nešto novo u vezi cijelog sustava.
  • Konačno imam dostojan backup, ovaj problem na windowsim ni nakon 5 godina nisam uspiješno riješio. Sa rsync-om se čuda čine.
  • Linux mi daje puno veću slobodu da se svari izvršavaju onako kako ja želim, jer mi tako najviše odgovara.
  • Troši dosta manje radne memorije, bar kod mene.

Zaključak

Htio bih napomenuti da mi se čini da Ubuntu zna poprilično opteretiti CPU kada se surfa po nekim zahtijevanim stranicama(iako to ima i veze sa samim stranicama) nego što mi je to windows radio, ali isto tako pod punim CPU opterečenjem sam linux radi puno bolje nego windowsi, ovo je sve koliko me pamćenje služi nemam windows na tom kompjuteru od kada imam linux, pa nisam mogao ponovno provjeriti. Dok neki drugi ljudi su mi rekli da njima Ubuntu radi brže kada surfaju nego WinXP pa to možda ovisi i od kompjutera do kompjutera.

Nakon godinu dana ja sam jako zadovoljan sa Ubuntu linux distribucijom i namjeravam je koristiti i dalje. Kada bih imao više vremena isprobao bih neke druge distribucije, koje su manje hardverski zahtjevne jer je moj kompjuter poprilično star oko 8 godina trenutno.

Oglasi

3 komentara to “Nakon godinu dana linux-a”

  1. Razlika između Linux-a i Linux distribucije « Moj život s linuxom Says:

    […] život s linuxom « uptime, što je load average ??? Nakon godinu dana linux-a […]

  2. Miodrag Radisavljevic Says:

    Zahvaljujem vam se na vasem izlaganju,pomogli ste mi da se lakse odlucim
    o predjem na LINUX.Kod mene ostaje nedoumica za aAUTODESKOVE programe konkretno INVENTOR dali moze da radi na linuksu.pozdrav

  3. mzsl Says:

    prema onome što sam vidio googlanjem (kojih 5 minuti) rekao bih da ne može, http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=5719

Komentiraj

